Johan on luxusta korville nämä Wagnerin synttärijuhlallisuudet! Katsellut Teemalta Sormus -sarjaa, Metin taannoista produktiota. Vihdoinkin näen ne kokonaisuudessaan! Puolimatkassa menossa. Järisyttävän mielenkiintoista! Mahtava show, upea lavastus - Konekin toimii yskimättä! Hengästyttävä orkesteri ja Maestro Levine, hienoja, hyviä laulajia.. Oi voi, ihmetyksestä mykkänä! Unohtumatonta!
Reininkulta oli tosi tosi mielenkiintoinen ja viihdyttävä. Juuri passeli alkupala kolmelle seuraavalle tarinalle. Mitä suhmurointia ja juonittelua! Pohjoisen jumaltaruston Kauniit ja Ruskeat ;) Täytyy tutustua tarkemmin taustamytologioihin ja noihin mielenkiintoisiin tyyppeihin.
![]() |
Reinintyttäret (c) Ken Howard / Met Opera |
Entäs laulajat? No Jonas tietysti superupea. Järkyttävän komea sitäpaitsi sankarina, hevilettiperuukin ja passelin parransänkensä kanssa. Laulullisesti huomaa, että rooli on hänelle vielä ehkäpä hieman matala. Ei niinkään sävelistä, kuin siitä kuinka keskittyneesti hän laulaa. Totutun upea näyttelijäntyönsä jää aavistuksen ajoittain tuon keskittymisen jalkoihin, mutta toki hänellä on tilaa siltikin loistaa ja lumota runsaasti ja täysillä. Toisaalta keskittynyt ilmaisu toimii tietyissä kohtauksissa äärimmäisen hyvin, esim. 2. näytöksessä kun Brünhilde ja Siegmund tapaavat ensimmäistä kertaa. Siegmund kuin pidättelee energiaa suojaten samalla Sieglindeä tuntematonta vastaan. Tehokas jännite!
![]() |
Siegmund ja Sieglinde (c) Ken Howard / Met Opera |
Samana Valkyyria-iltana satuin bongaamaan nettilähetyksen Wagnerin synttärikonsertista Dresdenistä. Orkesterina Staatskapelle, puikoissa Christian Thielemann ja solistina Kaufmann. Ohjelmassa valikoituja alkusoittoja ja kohtauksia synttärisankarin ooperoista. Tuli Rienziä, Lohengriniä ja Tannhäuseria. Varsinkin viimeksi mainitun Inbrunst im Herzen oli todella upea! Kuin tehty hänen äänelleen. Ei maailma turhaan odota Kaufmannin Tannhäuseria. Mutta vaikkei vielä pitkään aikaan (tai koskaan) koko roolia esittäisikään, maistiaisiinkin olen enemmän kuin tyytyväinen. Ällistyneenä suorastaan! Almächt'ger Vater oli myös hieno. Niin kaunis melodia. Hieman kiireinen Thielemanin tempo aavistuksen häiritsi, mielestäni on kauniimpi hitaampana. Antaa enemmän tilaa Kaufmannin kauniille pitkille laululinjoille. Lohengrinin Gralserzählung on taattua tuttua tavaraa ja laatua. Pidän kovasti tuosta pidemmästä versiosta, valaisee enemmän henkilöiden ja tarinan taustoja. Joutsenkuviostakin tulee selkeämpi. Ja hipaisunherkkä "Taube" uppoaa minuun aina *huokaisee väräjävästi*.
Valmistautuu seuraavaan Sormus -istuntoon.. Siegfriedin näin jo eilen, Jumalten tuho tulee tänään. Niistä myöhemmin..
What a treat this Wagner bicentenary, and this birthday week especially! Been watching episodes of The Ring, the recent Met production on tv, hip hip hooray to Yle (the Finnish broadcasting company) for showing them. Finally I get to see the whole cycle! Two done, two to go. A feast for them ears! So big. So luscious. So lovely. So well presented. Glorious orchestra and Maestro Levine, wonderful singers, grrreat show - even The Machine seems to work without hiccups. Unforgettable!
Das Rheingold I found extremely exciting and very entertaining. Just the right appetizer for the three heavyweights. Quelle intrigue and skulduggery! A real Who's Who on the Bold and the Beautiful of Nordic Gods :) Left me with a keen interest to find out more about the underlying mythology.
![]() |
Loge and Freia (c) Ken Howard / Met Opera |
![]() |
Die Walküre: Finale Act 3 (c) Ken Howard / Met Opera |
Taken by The Machine right from the start, works wonderfully as a projection pad. Love how the planks transform into a forest, beautiful texture on the trees. And later, too, the cleft of a mountain where Wotan and Fricka converse, and at the very end the rock where Brünhilde is set to rest. The Machine also turned surprisingly well into steeds for the Valkyries to ride on in the most iconic of scenes in the Opera. Loved that scene as a whole anyway. The music is so powerful and joyous.
Of them singers. Jonas, of course, is megagorgeous. Stunningly handsome, btw, with his long curls and a suitable stubble. Vocally it is apparent that the role sits slightly low for him, for now. Not so much in the sounds he lets out, they're invariably gorgeous, but more in the extra focused way he sings. His usually marvellous acting might just slightly be affected by this. It's like he's more in his own world when he sings in such a concentrated way, taking less than usual contact to his fellow singers onstage. Sure there are still plenty of moments for him to shine and charm in full force :) And the restrained interpretation sits very well at certain points of the story, like for instance the Act 2 scene where Siegmund encounters Brünhilde for the first time. It's like he's holding back energy in face of the unknown and at the same time shielding the sleeping Sieglinde. Lovely, palpable tension! Eva-Maria Westbroek's Sieglinde is more than a perfect match for his Siegmund. Natural, effortless ease onstage and flawless singing, as far as I can judge. They look and sound beautiful together.
![]() |
Brünhilde and Wotan (c) Andrea Mohin / The N.Y. Times |
At the same evening I chanced upon a live stream of Wagner's Birthday concert from Dresden Semperoper. The Staatskapelle playing with Christian Thielemann at the pult and Jonas Kaufmann as a solist. The programme included selected arias and overtures from the birthday boy's catalogue, most notably Rienzi, Lohengrin and Tannhäuser. Especially Inbrunst im Herzen from Tannhäuser was cobsmacked gorgeous! Like made for Kaufmann's voice. Not for nothing does the world wait for his Tannhäuser. No matter if he doesn't do it for a long time or indeed ever onstage, I'm more than happy with such delicious tidbits. Downright amazing! Rienzi's prayer Almächt'ger Vater was excellent, too. Such a delicate, sweet melody. A somewhat brisk tempo by Thielemann was slightly unnerving, I prefer it slower. Gives more room for Kaufmann's beautiful long lines. Gralserzählung from Lohengrin was great, as always. Very much like that longer (two stanzas) version, because it provides more information of the characters and the story. Explains the swan, too, clearer. And that ultra delicate "Taube" gets me every time *heaving a quivering sigh*.
Getting ready for the next Ring session. Siegfried was on yesterday, it's Götterdämmerung -time today. More on those later..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti