Scroll down for English..
Ensimmäinen oopperani! Zürichin oopperan produktio Bizétin Carmenista vuodelta 2008. Nimiroolissa Vesselina Kasarova, Don Joséna äskettäinen tenori-ihastukseni Jonas Kaufmann.
Ensimmäinen oopperani! Zürichin oopperan produktio Bizétin Carmenista vuodelta 2008. Nimiroolissa Vesselina Kasarova, Don Joséna äskettäinen tenori-ihastukseni Jonas Kaufmann.
Tarina on pääosin ennalta tuttu, samoin suuri osa
musiikista. Havaitsen kylläkin mielikuvani pian pintapuolisiksi, osin
stereotyyppisiksikin.
En nimittäin osannut lainkaan varautua koko siihen hurmaavaan
musiikilliseen ilotulitukseen, jonka kohtasin. Bizét luo sävelillään runsaan,
värikkään, kaikkia aisteja stimuloivan kudelman, hyvin elämänmakuisen ja
todellisen tuntuisen. Sävelmät ovat tarttuvia, kansanomaisia, osin
kansanmusiikkimaisiakin. Eikä meno ole lainkaan niin synkkää kuin voisi tarinan
traagisesta peruskuviosta olettaa, vaan jopa hauskaa! Paikoitellen ainakin. Päähenkilöitä
tukevat useat herkulliset sivuhahmot, kuten esim. Carmenin ystävättäret
Frasquita ja Mercédès, sekä hupaisat herrat Remendado ja Dancaïro
salakuljettajien leiristä. Heidän ja Carmenin leikkisää 2. näytöksen kvintettoa
siitä, kuinka diilit sujuvat paremmin jos mukana on naiskauneutta, on ilo
kuunnella. (Huom! Linkki vie Sir Simon Rattlen uuden Carmen cd:n versioon em. kvintetosta.)
Kasarovan Carmen on ennemminkin moderni, voimakastahtoinen
aikuinen nainen kuin helmoja heilautteleva paljasjalkainen mustalaistyttö. Melkoisen
juonitteleva ja manipuloiva itse asiassa! Lisää eroottista säteilyä jäin hieman
kaipaamaan. Ilman kunnon kipinää Don Josén head over heels rakastuminen ei
tunnu oikein uskottavalta. Laulullisesti olin Kasarovan tulkinnasta myöskin
hieman kahta mieltä, välillä tuntui että äänen sävyt istuivat rooliin kuin nenä
päähän ja toisaalla taas rutistelin kulmiani ja kiemurtelin epämukavuudesta. Kaunis ääni hänellä toki on. Juuri sellainen
tummasävyinen (mezzosopraano, ääniala sopraanon ja alton väliltä,
kuten myöhemmin opin), josta tapaan pitää. Osuvimmillaan tässä roolissa oikein
nautittava.
Oopperan olisi oikeastaan voinut nimetä Don Josén mukaan.
Hänhän tarinassa suurimman muutoksen käy läpi. Toki Carmen on kaiken liikkeelle
paneva voima, katalyytti, mutta samanlaisena pysyessään ehkä hieman tylsä. Don
José on mielenkiintoisempi, jännittävämpi. Matka ensimmäisen näytöksen kiltistä,
kuuliaisesta mammanpojasta 3. näytöksen murhamieheen on melkoinen. Uskottavasti
Kaufmann Josénsa piirtää. Äänensä on loistava, soljuu ja pauhaa vaivattomasti
tarpeen mukaan. Aikaisemmat arveluni
siitä, että näyttämöilmaisuakin löytyisi, osuvat ilahduttavasti oikeaan. Hän on
oikeasti hyvä, todella hyvä! Reagoi ja liikkuu luontevasti roolissa, tuntuu
sisäistäneen hahmonsa ilmeitä ja eleitä myöten ja, mikä tärkeintä, vaikuttaa
tunteissaan aidolta. Noista aineksista on todelliset tulkitsijat, näyttämöiden
oikeat tähdet tehty. Heitä yleisö rakastaa. Syystä. Aitoihin, uskottaviin
hahmoihin on helppo samaistua.
Eräs suosikkikohtauksistani: 1. näytöksen duetto, jossa José on niin naiivi, estynyt ja ajattelee vain äitiänsä kotikylässä, että missaa täydellisesti Micaëlan lähentely-yritykset. Taaksepäin suitut hiukset, dorkat pokat, järjestelmällisen pikkutarkat toimet, kehonkieli, säikyt liikkeet, ilmeet.. kaikki tukee mielikuvaa tiukasta, tarkoin itseään kontrolloivasta tyypistä. Taidolla luotu ja ilmennetty rooli, jos mikä! Erittäin älykästä ja ihailtavaa. Varsinkin kun myöhemmin luin Kaufmannin haastattelusta, että Mériméen alkuperäistarinassa José on jo tappanut aikaisemmin. Hän on lähtenyt kotikylästään ja pestautunut armeijaan ikään kuin viimeisenä oljenkortenaan. Tätä taustaa vasten Josén tarkkuuden ymmärtää hyvin ja itse asiassa myöhemmän lankeamisenkin.
Eräs suosikkikohtauksistani: 1. näytöksen duetto, jossa José on niin naiivi, estynyt ja ajattelee vain äitiänsä kotikylässä, että missaa täydellisesti Micaëlan lähentely-yritykset. Taaksepäin suitut hiukset, dorkat pokat, järjestelmällisen pikkutarkat toimet, kehonkieli, säikyt liikkeet, ilmeet.. kaikki tukee mielikuvaa tiukasta, tarkoin itseään kontrolloivasta tyypistä. Taidolla luotu ja ilmennetty rooli, jos mikä! Erittäin älykästä ja ihailtavaa. Varsinkin kun myöhemmin luin Kaufmannin haastattelusta, että Mériméen alkuperäistarinassa José on jo tappanut aikaisemmin. Hän on lähtenyt kotikylästään ja pestautunut armeijaan ikään kuin viimeisenä oljenkortenaan. Tätä taustaa vasten Josén tarkkuuden ymmärtää hyvin ja itse asiassa myöhemmän lankeamisenkin.
Kaufmannin tulkintaa seuratessani tajuan kuinka juuri siinä
ja sillä hetkellä iloisesti rikki räsähtelevät väärät mielikuvani oopperasta
ovat luultavimmin suurimpina syypäinä pitäneet minut loitolla tämän taidemuodon
parista. En pidä korkeista, kovista, riipivistä äänistä. Enkä lavapönötyksestä.
Siis siitä, että lavalla vain seistään ja lauletaan tumput suorina, ikään kuin
roolista irrallaan, ja vielä pahimmassa tapauksessa astellaan etunäyttämölle
aariaa varten. En ole koskaan (vielä!) oopperassa käynyt, enkä ennen tätä kokonaista oopperaesitystä kuullut, mutta jostain minun on täytynyt nuo
mielikuvat ja ikävät kokemukset imeä. Viestimistä kenties. Oli miten oli, olen onnellinen
ja tyytyväinen, että rikkoutuvat. Joutavatkin jo. Tästähän aukeaa aivan uusi
kokemusten maailma!
- - -
My first operatic experience! Opera Zurich production of Bizet's Carmen from 2008. Vesselina Kasarova in the title role, and as Don José my recent tenor infatuation, Jonas Kaufmann.
The story is largely familiar, so is most of the music. Soon I, however, realize my opinions superficial and in places stereotypical.
I wasn't prepared for the charming musical fireworks I met. Bizet weaves a rich, colourful, sense-stimulating texture with his tunes, very much alive and true. The tunes are catchy, popular, even folk music-like. And not at all as gloomy as might be expected of the tragic storyline! It's even fun, at times! There are many delicious supporting characters, like Frasquita and Mercédès, Carmen's female friends, or Remendado and Dancaïro, the merry gents from the gypsy camp. Their and Carmen's Act 2 playful quintet (of how the deals work out better when there is female beauty involved) is a joy to listen to :) (Note! The link takes you to the new CD of Sir Simon Rattle and the Berliner Philharmoniker)
Ms. Kasarova's Carmen is more a strong-willed modern woman than a skirt-swinging barefoot gypsy girl. A rather scheming and manipulating one, in fact! A certain erotic aura I missed in her Carmen. Don José's falling head over heels for her just isn't plausible without proper sparks. Her singing left me also with two minds.. Sometimes her tone of voice seemed just perfect for the role, other times I squirmed with discomfort. She does have a beautiful voice, no question about that. Just the type of dusky and dark in colour (a mezzo soprano, ranging between soprano and contralto, as I subsequently learned) which I tend to like. And at her best, she makes a highly enjoyable Carmen.
The opera could just as well be called "Don José". He is the one that undergoes the biggest change in the story. Sure, Carmen is the driving force behind it all, the catalyst, but in her fixed constancy she's a bit bland. Don José is more interesting a character, more exciting. The transformation from the Act 1 mild and meek milksop to the Act 3 cutthroat is quite something! Mr. Kaufmann does a very convincing job in depicting him. His voice is awesome, flows with perfect ease, whispers and thunders where need be. My earlier guesses that he might also possess dramatic skills proved gratifyingly true. He is seriously good, very good! Reacts and moves effortlessly on stage in character. Seems to have internalized the role perfectly, down to the tiniest detail, and most important, seems honest and true. Those are the makings of a true performer, the veritable stars of stage. The audience loves them. With good reason. It's easy to identify with such authenticity and plausibility.
One of my favourite scenes: Act 1 duet with Don José and Michaëla, his girl from the home village. José is so naive and inhibited, and lost in the thoughts of his mother back home, that he completely misses Michaëla's passes, puckered up lips and all ;) Hair sleeked back, corny specs, meticulous moves, body language, gestures, expressions.. all adding up to a picture of someone in close control of himself. A highly skilled and finely embodied characterization. Most intelligent and admirable. Especially in light of the fact, as I read in one of the interviews of Mr. Kaufmann, that in Mérrimée's original story José has already killed someone earlier in his life. He has left his home village and enlisted in the army as a last straw, to stay in the straight and narrow. To this background José's self-control is understandable, as is his later fall.
Following Kaufmann's performance I realize that my misconceptions, happily breaking down right there and then, have quite probably been the main reasons for keeping me at arms length of this form of art. I don't like loud, shrill voices. Nor do I like ceremonious pompous standing onstage while singing, especially walking front stage center for an aria. I've never yet been at an opera performance, and never before heard a complete piece, but somehow, somewhere I must have got the food for those misconceptions. Media perhaps. Be it as it may, I'm happy that they are breaking. Good riddance! This is opening up a whole new world of great experiences for me!
- - -
Don José & Carmen Source: http://www.jkaufmann.info/ |
The story is largely familiar, so is most of the music. Soon I, however, realize my opinions superficial and in places stereotypical.
I wasn't prepared for the charming musical fireworks I met. Bizet weaves a rich, colourful, sense-stimulating texture with his tunes, very much alive and true. The tunes are catchy, popular, even folk music-like. And not at all as gloomy as might be expected of the tragic storyline! It's even fun, at times! There are many delicious supporting characters, like Frasquita and Mercédès, Carmen's female friends, or Remendado and Dancaïro, the merry gents from the gypsy camp. Their and Carmen's Act 2 playful quintet (of how the deals work out better when there is female beauty involved) is a joy to listen to :) (Note! The link takes you to the new CD of Sir Simon Rattle and the Berliner Philharmoniker)
Ms. Kasarova's Carmen is more a strong-willed modern woman than a skirt-swinging barefoot gypsy girl. A rather scheming and manipulating one, in fact! A certain erotic aura I missed in her Carmen. Don José's falling head over heels for her just isn't plausible without proper sparks. Her singing left me also with two minds.. Sometimes her tone of voice seemed just perfect for the role, other times I squirmed with discomfort. She does have a beautiful voice, no question about that. Just the type of dusky and dark in colour (a mezzo soprano, ranging between soprano and contralto, as I subsequently learned) which I tend to like. And at her best, she makes a highly enjoyable Carmen.
The opera could just as well be called "Don José". He is the one that undergoes the biggest change in the story. Sure, Carmen is the driving force behind it all, the catalyst, but in her fixed constancy she's a bit bland. Don José is more interesting a character, more exciting. The transformation from the Act 1 mild and meek milksop to the Act 3 cutthroat is quite something! Mr. Kaufmann does a very convincing job in depicting him. His voice is awesome, flows with perfect ease, whispers and thunders where need be. My earlier guesses that he might also possess dramatic skills proved gratifyingly true. He is seriously good, very good! Reacts and moves effortlessly on stage in character. Seems to have internalized the role perfectly, down to the tiniest detail, and most important, seems honest and true. Those are the makings of a true performer, the veritable stars of stage. The audience loves them. With good reason. It's easy to identify with such authenticity and plausibility.
One of my favourite scenes: Act 1 duet with Don José and Michaëla, his girl from the home village. José is so naive and inhibited, and lost in the thoughts of his mother back home, that he completely misses Michaëla's passes, puckered up lips and all ;) Hair sleeked back, corny specs, meticulous moves, body language, gestures, expressions.. all adding up to a picture of someone in close control of himself. A highly skilled and finely embodied characterization. Most intelligent and admirable. Especially in light of the fact, as I read in one of the interviews of Mr. Kaufmann, that in Mérrimée's original story José has already killed someone earlier in his life. He has left his home village and enlisted in the army as a last straw, to stay in the straight and narrow. To this background José's self-control is understandable, as is his later fall.
Following Kaufmann's performance I realize that my misconceptions, happily breaking down right there and then, have quite probably been the main reasons for keeping me at arms length of this form of art. I don't like loud, shrill voices. Nor do I like ceremonious pompous standing onstage while singing, especially walking front stage center for an aria. I've never yet been at an opera performance, and never before heard a complete piece, but somehow, somewhere I must have got the food for those misconceptions. Media perhaps. Be it as it may, I'm happy that they are breaking. Good riddance! This is opening up a whole new world of great experiences for me!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti